RSS
 

Archiwum dla kategorii ‘Boże Narodzenie’

Kukułkówka – pyszna nalewka z kukułek

22 gru

Kukułkówka w tym roku pojawiła się u nas po raz pierwszy. Uznaliśmy, że będzie przepysznym dopełnieniem świątecznych smakołyków i fajną alternatywą dla wszelkich dobrze wszystkim znanych cytrynówek, wiśniówek czy win. Przejrzeliśmy dostępne w sieci receptury, porównaliśmy proporcje i przygotowaliśmy 2 litry cudownego, piekielnie pachnącego likieru (ok. 25% alc.), któremu naprawdę trudno się oprzeć. Kukułkówka im dłużej stoi, tym jest lepsza. I całe szczęście, bo zanim Ona będzie mogła jej porządnie skosztować, minie jeszcze trochę czasu :) Jest naprawdę prosta w przygotowaniu, a jedyną trudnością okazało się dla nas zdobycie dobrych kukułek na wagę…

Kukułkówka - najlepsza nalewka z kukułek

Składniki (na 2 l nalewki – u nas 10 buteleczek 0,2 l):

* 1,2 kg kukułek (u nas od Wawelu)
* 600 ml wody
* 600 ml spirytusu (95%)

Kukułkówka - najlepsza nalewka z kukułek

Przygotowanie:

1. Wodę wlewamy do garnka i wrzucamy kukułki.
2. Mieszając, gotujemy ok. 10 minut, tak, by kukułki całkiem się rozpuściły.
3. Powstały płyn studzimy i przelewamy ok 3/4 wysokości buteleczek.
4. Wlewamy spirytus, zakręcamy butelkę i energicznie mieszamy, by wszystko się dobrze połączyło.
5. Wstawiamy do lodówki – im dłużej w niej pozostanie, tym lepiej się „przegryzie” – czyli mniej wyczuwalny stanie się spirytus, a lepiej – kukułki, a o to chodzi :) Voila!

Kukułkówka - najlepsza nalewka z kukułek

Kukułkówka - najlepsza nalewka z kukułek

 
Komentarze (3)

Napisane w kategorii Boże Narodzenie, drinki, napoje

 

Konfitura z żurawiny – najlepsza na zimę i święta

13 gru

Konfitura z żurawiny ma słodko-kwaśny smak i jest nie tylko pyszna, ale i zdrowa – szczególnie zimą. No i idealnie nadaje się na świąteczne podarki :)
Domowe konfitury i przetwory nie goszczą u nas zbyt często, a ich ewentualne zapasy wychodzą spod ręki jednej z naszych Babć. W najlepsze trwa jednak sezon na żurawinę (listopad – grudzień), którą uwielbiamy, a ponieważ święta tuż tuż – postanowiliśmy przygotować nieco zapasów. Żurawina sama w sobie jest nieco cierpka i nie od razu uzyskaliśmy taki jej smak, na jakim nam zależało. Ale udało się. Na pewno – by straciła nieco swej cierpkości – warto ją wcześniej przemrozić przez noc w zamrażalniku (chyba że kupujemy już zamrożone owoce – my wybieramy jednak te świeże). Potrzebuje też sporo cukru, dlatego nie warto modyfikować podanych w przepisie proporcji. Dżem z konfitury można dodawać do herbaty, świetnie smakuje ze świeżą bułeczką, ulubionym pieczywem, serami czy mięsem, np. z kaczki, która zagości u nas w tym roku na święta. 

Konfitura z żurawiny

Składniki (na 5 słoiczków po 100 g):

* 500 g świeżej żurawiny
* 250 g cukru
* 1/2 jabłka
* 1/2 łyżeczki cynamonu
* opcjonalnie: sok wyciśnięty z 1/2 cytryny

Konfitura z żurawiny

Przygotowanie:

1. Żurawinę płuczemy, oczyszczamy i usuwamy niedojrzałe owoce. Wrzucamy do wyższego garnka (bo pryska), zasypujemy cukrem, mieszamy i czekamy, aż żurawina puści sok.
2. Dodajemy pozostałe składniki i gotujemy, mieszając, ok. 40 minut.
3. Gdy porządnie zgęstnieje, wciąż gorącą przekładamy do wyparzonych słoiczków (można je wcześniej podgrzewać w piekarniku nagrzanym do ok. 100 stopni). Odwracamy do góry dnem i zawijamy słoiczki w ciepły koc, by tam sobie przez kilka godzin spokojnie wystygły. Potem wędrują do lodówki. Voila!

Konfitura z żurawiny

 

Pierniczki całuski z migdałami – na święta i nie tylko

12 gru

Dziś chcemy się z Wami podzielić przepisem na pierniczki last minute. Last minute, bo nie trzeba ich przygotowywać na długo przed świętami (choć oczywiście można) i nie potrzebują czasu oraz wyszukanych zabiegów, by zmiękły. Po prostu od razu wychodzą pyszne, aromatyczne i mięciutkie. Wystarczy je wystudzić, zamknąć w puszcze i sięgać po nie za każdym razem, gdy nachodzi nas ochota na małe co nieco. Pierniczki, oprócz tego, że są pyszne, dłuuugo pozostają świeże, choć ciężko im się oprzeć i dać szansę, by mogły się zestarzeć. W tym roku z pewnością zrobimy kilka partii – ta pierwsza była „próbna” i udekorowaliśmy ją tylko płatkami migdałów. Kolejne z pewnością będą nieco bardziej świąteczne. Jeśli wystarczy czasu, być może uda nam się nimi pochwalić :)

Pierniczki z migdałami

Składniki (nam wyszło 60 sztuk 5-centymetrowych pierniczków):
* 100 g miodu + 1 łyżka wody do niego
* 1 płaska łyżeczka przypraw do piernika
* 4 utłuczone goździki
* 300 g mąki pszennej tortowej
* 30 g tłuszczu (najlepiej masła)
* 8 czubatych łyżeczek cukru
* 1 jajko + 1/2 do smarowania pierniczków
* 2 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej + 2 łyżki przegotowanej wody do niej
* garść płatków migdałowych

Pierniczki z migdałami

Przygotowanie:

1. Miód rumienimy na patelni z przyprawami, odstawiamy i dodajemy łyżkę gorącej wody – studzimy.
2. Mąkę przesiewamy, dodajemy tłuszcz, siekamy nożem na drobne kawałki, mieszamy z cukrem, robimy dołek, dodajemy jajko, ostudzony miód, rozpuszczoną w wodzie sodę i wyrabiamy ciasto – początkowo nożem, potem ręką – tak, by uzyskać jednolitą, gładką masę.
3. Ciasto uformowane w kulkę przykrywamy (np. folią) i wstawiamy do lodówki na pół godziny.
4. Ciasto wałkujemy na grubość ok. 1/2 cm, wykrawamy wybranymi foremkami pierniczki, układamy na papierze do pieczenia, smarujemy pędzelkiem lekko roztrzepanym jajkiem, kładziemy migdały i wstawiamy do nagrzanego do 150 stopni piekarnika. Pieczemy na kasztanowy kolor ok. 10-12 minut. Voila!

Niżej piszemy także, co zrobić, jeśli Wasze pierniczki są zbyt twarde…

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki całuski z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Jak przechowywać pierniczki?

Wystarczy zamknąć je w puszce. Jeśli jednak jakimś cudem Wasze wyszły twarde, do puszki włóżcie także skórkę jabłka czy pomarańczy. Pierniczki wciągną ich wilgoć i staną się miękkie. Można je też zostawić odkryte – wtedy wciągną wilgoć z powietrza. Ale my takiej metody jeszcze nie stosowaliśmy.
A może macie jakieś własne sposoby? Podzielcie się nimi :)

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Pierniczki z migdałami

Nieco zmodyfikowany na nasze potrzeby przepis na pierniczki pochodzi z naszej niezawodnej towarzyszki – książki „Nastolatki gotują”, rocznik ’88 :)

 

Babka cytrynowo-kakaowa

22 mar

Jego ukochane ciasto przywołujące piękne chwile z dziecięcych lat, kiedy to odwiedzał swoją Ciocię nad morzem – to ona była w tej kwestii mistrzynią i na pewno nikt już nigdy nie dorówna ani nie odtworzy tamtego smaku. Ale fajnie jest przywoływać wspomnienia.

Podobno jest to jedno z najprostszych ciast, ale – jak się okazuje – można je także pięknie zepsuć :) Wstyd się przyznać, ale nasze pierwsze ciasto trafiło… powiedzmy, że nakarmiliśmy nim niedożywione po zimie ptactwo… Ona zapomniała o proszku do pieczenia, wyszedł więc piękny, klapnięty zakalec. Dzisiejsze podejście już w pełni udane. 

Warto wspomnieć, że ta fantazyjna masa to nie efekt jakiegoś specjalnego zabiegu przy układaniu ciemnej i jasnej masy. Same się tak fajnie przemieszały :) Ciasto długo pozostaje świeże, wystarczy nakryć je ściereczką.

Ciasto cytrynowo-kakaowe

Składniki:
*  370 g mąki pszennej
* 3/4 kostki margaryny Kasia (lub masło)
* 4 jajka
* 5 płaskich łyżek kakao (akurat mieliśmy Nesquik)
* 250 g cukru pudru
* 1 opakowanie cukru wanilinowego
* 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
* 3 łyżki mleka 2%
* skórka otarta z cytryny (może też być pomarańcza)
* opcjonalnie dodatkowo 2 łyżki soku z cytryny

Babka cytrynowo-kakaowa

Przygotowanie:

1. Mąkę i proszek do pieczenia przesiewamy przez sitko – połowę przekładamy do drugiej miski i dodajemy kakao. Do pozostałej części dodajemy skórkę cytryny.
2. Żółtka oddzielamy od białek. Białka ubijamy na sztywną pianę.
3. Żółtka miksujemy razem z margaryną, cukrem pudrem, cukrem wanilinowym i – jeśli się zdecydowaliśmy – to sok z cytryny. Ma powstać jednolita masa bez grudek. Łączymy z ubitą pianą.
4. Połowę przygotowanej masy mieszamy z mlekiem i z wcześniej przygotowaną mąką z kakao. Drugą połowę masy mieszamy z mąką z dodatkiem cytryny.
5. Do podłużnej blachy przekładamy ciemną, a następnie jasną masę.
6. Pieczemy ok. 45 min. w 180 stopniach (na ostatnie 10 min. zwykle zmniejszamy temperaturę do 170).
7. Po upieczeniu dajemy ciastu odpocząć 5 minut w piekarniku.  Po wyjęciu przykrywamy ściereczką i studzimy. Voila!

Babka cytrynowo-kakaowa

 A to nasz nieudany, słodki zakalec. Ale za to ładny wierzch nam wyszedł :)

Babka

 

Bułka z makiem, czyli deser bez pieczenia

25 gru

Bułka z makiem to to jedno z tych świątecznych dań, które przygotowywała moja prababcia, potem babcia i mama, a teraz także my. Bułka z makiem to cudowny przykład na to, że tradycyjne, polskie dania, również te świąteczne, nie muszą być skomplikowane. Mocno nasączona, pachnąca wanilią i skórką pomarańczową bułka przywołuje wspomnienia dziecięcych lat. Jest o niebo lepsza od makowca, a co najważniejsze – nie wymaga pieczenia. Jej przygotowanie zajmuje dosłownie 15 minut. Co więcej, taki prosty, szybki i soczysty deser można zajadać nie tylko w święta. Smacznego i… Wesołych Świąt dla wszystkich łasuchów. 



Składniki:

* bułka paryska (weka)
* mleko 2%
* duża puszka maku (ok. 1,5 kg)
* 1/2 laski wanilii lub 1 łyżka cukru wanilinowego
* 1/2 łyżeczki zapachu migdałowego
* bakalie:
- garść rodzynek
- garść skórki pomarańczowej
- garść migdałów

Przygotowanie:

1. Mak mieszamy z ziarnami wanilii (lub cukrem wanilinowym), zapachem migdałowym i bakaliami.
2. W dużej misce układamy obok siebie kromki bułki, a każdą z nich porządnie polewamy mlekiem, aby namiękła. Na bułce układamy warstwę masy makowej.
3. Na mak układamy kolejne kawałki bułki, a na nią mak, w zależności od wielkości miski.
4. Ozdabiamy skórką pomarańczową. Voila :)

 

Schab pieczony – najlepszy na święta

13 gru

Świąteczny schab – bez tego dania nie wyobrażamy sobie świąt. Ale robimy go przez cały rok, bo nie o sam smak i tradycję chodzi, a fajny rytuał przygotowania go, nacierania, doglądania :) Uwielbiamy zapach piekącego się schabu, uwalnianych wtedy aromatów ziół i czosnku. Upieczony schab jest świetny solo i do kanapek. I najważniejsze – bardzo długo pozostaje świeży. 


Składniki:
* ok. 1,2 kg schabu
* 50 ml oliwy z oliwek
* 3-4 łyżki suszonych ziół prowansalskich
* 2 łyżki suszonego tymianku
* ząbek czosnku
* sól, pieprz
* rękaw do pieczenia

Przygotowanie:
1. Mięso myjemy i suszymy.
2. Nacieramy przekrojonym ząbkiem czosnku, a następnie oliwą, ziołami i przyprawami. Dobrze wszystko wklepujemy.
3. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni. Mięso wkładamy w rękaw, który nakłuwamy w kilku miejscach.
4. Pieczemy tyle minut, ile waży schab (czyli jeśli ma 1,2 kg – pieczemy 120 minut, czyli 2 godziny).
5. Po tym czasie trzymamy jeszcze kilka minut w piekarniku, aby wchłonął wszystkie soki i pozostał soczysty.

 

Sałatka z makaronem i mozarellą

07 gru

Jakiś czas temu natknęliśmy się w Ikei na uroczy rodzaj makaronu w kształcie łosi, choć – na moje oko – bardziej przypominają renifery :) Tak czy inaczej nie mogłam ich sobie odmówić! Łosio-renifery były bazą naszej kolorowej sałatki z mozzarellą, którą przygotowaliśmy przy okazji wizyty naszych wspaniałych znajomych.

Składniki:

* szklanka ulubionego makaronu
* kawałek mozzarelli
* kilka listków sałaty lodowej
* kilka pomidorków koktajlowych
* pół zielonej papryki (może być żółta lub czerwona)
* mała puszka kukurydzy
* kilka oliwek
* koper

Sos:
* 150 g jogurtu naturalnego
* 2 łyżki majonezu
* 2 łyżki cytryny
* 2 łyżki oliwy z oliwek
* łyżka sosu Worcester
* łyżeczka cukru
* sól, pieprz

Przygotowanie:
1. Makaron gotujemy al dente, a gdy wystygnie, wrzucamy do miseczki.
2. Sałatę rwiemy na mniejsze części. Mozzarellę i paprykę kroimy w kostkę, a pomidorki na połówki. Dodajemy do makaronu.
3. Następnie wrzucamy oliwki, kukurydzę i posiekany koper.
4. Mieszamy ze sobą wszystkie składniki sosu i dodajemy do sałatki, delikatnie mieszając. Sałatkę warto schłodzić przed podaniem. Voila.

 

Czerwona sałatka z tuńczykiem

06 cze

Kolorowa sałatka z tuńczyka, jajek i pomidorów skąpanych w białym sosie. Szybka, aromatyczna przekąska, jeśli chcemy zjeść coś rześkiego i za bardzo się przy tym nie napracować. Najlepiej użyć do niej pomidorków koktajlowych, które smakują także zimą… 


Składniki:

* puszka tuńczyka w sosie własnym
* 2 jajka
* 10 pomidorków koktajlowych
* 1/2 czerwonej, słodkiej, papryki
* 1/2 czerwonej cebuli
* kilka listków sałaty masłowej

Sos jogurtowy:
* filiżanka jogurtu naturalnego
* 2 łyżki majonezu
* łyżka musztardy miodowej
* łyżeczka sosu sojowego
* 2 łyżeczki soku z cytryny
* łyżeczka drobno posiekanej pietruszki

Przygotowanie:
1. Mieszamy wszystkie składniki sosu i wstawiamy do lodówki.
2. Jajka gotujemy na twardo. Studzimy. Obieramy i kroimy na ćwiartki.
3. Warzywa myjemy. Pomidorki kroimy na połówki, paprykę na paseczki. Cebulę w piórka.
4. Na talerzach kładziemy po kolei: sałatę, paprykę, cebulę, pomidorki,  odsączonego z wody tuńczyka oraz jajka.
5. Całość polewamy przygotowanym wcześniej sosem.


 

Żeberka 24 h

02 kwi

Proste, ale efektowne danie. Fajnie sprawdziło się podczas świątecznego obiadu. Dobrze jest wcześniej zamarynować mięso i zostawić je na całą noc w lodówce. Będzie wtedy kruche, soczyste i aromatyczne. Ale jeśli zależy nam na czasie i bez tego oczekiwania mięsko będzie pyszne. 

Składniki:
* żeberka (1/2 kg)
* 3 papryczki chilli (2 zielone, 1 czerwona)
* 1 ząbek czosnku
* 1 łyżki oliwy z oliwek
* 3 łyżki sosu Worcester
* 1 łyżka miodu
* mała łyżeczka sosu sojowego
* sól, pieprz
* kilka listków świeżej mięty
* opcjonalnie prażone płatki migdałów
Przygotowanie:
1. Mięso myjemy i dzielimy na porcje.
2. W miseczce mieszamy wszystkie składniki marynaty, nacieramy nią żeberka, polewamy całość resztą sosu, wstawiamy do lodówki na 24 godziny.
3. Na patelni rozgrzewamy 3 łyżki oleju słonecznikowego. Obsmażamy żeberka z obu stron na dość dużym ogniu (ok. 7 minut po każdej stronie). Następnie wlewamy marynatę, zmniejszamy ogień, przykrywamy patelnię i dusimy ok. 15 minut. Voila!
Na talerzach przybieramy listkami mięty i prażonymi migdałami.
Do żeberek dobrze pasuje sałata z sosem winegret. 
 

Sernik Babci Gosi

01 kwi

Ten przepis na sernik króluje u nas od pokoleń. Właściwie to sernik prababci, która przekazała przepis babci i naszej mamie. Po czym trafił w nasze ręce i w nasz piekarnik. Nie wymaga wiele pracy i właściwie zawsze wychodzi, pod warunkiem, że dysponujemy dobrym, puszystym serem. Widoczny na zdjęciach zrobiła Jej Mama w ramach imieninowej niespodzianki. Jest dokładnie taki, jak lubimy! Wilgotny, niezbyt mocno „zbity”, pełny rodzynek, pachnący i z czekoladą :) Polecamy wszystkim łasuchom.

Sernik - przepis babci Gosi

Składniki:
* 1 1/2 kg twarogu półtłustego
* 30 dag cukru
* 1 cukier waniliowy
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* 2 łyżki mąki ziemniaczanej
* 1/2 kostki masła
* 5 jajek
* filiżanka rodzynek (może być też starta skórka z 1 pomarańczy)
* zapachy do ciasta: pomarańczowy i migdałowy
* polewa czekoladowa
* kolorowa posypka do ciast + wiórki kokosowe
* masło i bułka tarta do foremki

Sernik - przepis babci Gosi

Przygotowanie:
1. Rodzynki wkładamy do małej miseczki i zalewamy je wrzątkiem – tak, by były przykryte. Odcedzamy, a kiedy nieco przeschną, obsypujemy mąką. Startą skórkę pomarańczy podgrzewamy kilka minut na suchej patelni.
2. Do dużej miski wrzucamy przekręcony przez maszynkę ser, cukier, proszek do pieczenia, mąkę, masło, zapachy.
3. Żółtka oddzielamy od białek. Do miski z ciastem dodajemy tylko żółtka. Całość miksujemy na gładką masę bez grudek. Do masy dodajemy rodzynki.
4. Białka ubijamy na sztywną pianę. Dodajemy je do ciasta i delikatnie mieszamy drewnianą łyżką.
5. Formę na ciasto smarujemy tłuszczem, obsypujemy bułką tartą. Przekładamy do niej masę.
6. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni i pieczemy 60 minut – aż sernik będzie na wierzchu brązowy. Po tym czasie zostawiamy jeszcze na 20 minut w piekarniku, żeby nie opadł.
7. Gdy sernik przestygnie, polewamy go czekoladą, dodajemy posypkę i wiórki.
A jeśli nie mamy lub nie chcemy dodawać czekolady, możemy obsypać, np. cukrem pudrem.
 Voila!

Puszysty sernik Babci Gosi

 
 

  • Facebook